Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Frederiksodde Skole
Mobil menu

Afdeling D

Afdeling D modtager elever, som har behov for særlig vidtgående specialundervisning

Afdelingen tilbyder undervisning til elever, hvis kognitive udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen og specialpædagogisk støtte. Afdelingen har pr. 1. august 2023 i alt 90 elever fordelt på 0.-10. klasse. Pt. har vi 10 klasseteams. Der er pt. tilknyttet 46 tværfaglige medarbejdere til afdelingen. 

Eleven i centrum
Der arbejdes med eleven i centrum ud fra skolens mission om livsduelighed, således at de i videst mulig udstrækning bliver i stand til at håndtere udfordringer, deltage i fællesskaber og udvikle sig fagligt, personligt og socialt i mødet med omverdenen.
Vi lægger vægt på, at den enkelte elev trives og udfordres. Eleverne mødes med positive forventninger, og de oplever sig accepterede og anerkendte. Med eleven i centrum arbejder det tværfaglige team sammen om at skabe sammenhæng og helhed i elevens hverdag. Vi arbejder ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret syn, hvor forventninger, ambitioner og gode oplevelser er væsentlige elementer i både undervisning og fritid. Vi tror på, at succesoplevelser er grundlaget for videre læring.

Undervisningen
I både indskoling, mellemtrin og udskoling lægger vi vægt på, at eleverne indgår i og oplever sociale fællesskaber. Hverdagen er forudsigelig og visuelt struktureret. Fagligt har vi særlig fokus på dansk, matematik, idræt og bevægelse, ligesom eleverne lærer at følge med i, hvad der sker i samfundet via nyhedsmedierne. Øvrige fag inddrages i det omfang det giver mening for den enkelte elev og med udgangspunkt i elevens nærmeste udviklingszone. Herudover lægger vi desuden vægt på at udvikle elevernes praktiske færdigheder - ADL, udvikling af ansvar for valg og en realistisk selvopfattelse. 

Samarbejdspartnere:
Forældresamarbejde er særdeles vigtigt i forhold til elever med generelle indlæringsvanskeligheder, hvorfor dialogen mellem skole og hjem er essentiel. Herudover har Afdeling D et tæt og bredt samarbejde med interne såvel som eksterne samarbejdspartnere. Overgange og brobygning (børnehave til skole og skole til STU) har særligt fokus hos os, dette for at eleverne er trygge ved og forberedte på "næste skridt". 

Afdeling D har et tæt samarbejde med psykologer, talepædagoger, synskonsulent samt ergo– og fysioterapeut.

Fritidstilbud:
Der tilbydes fritidsordning både morgen og eftermiddag. Tilbuddet er åben i tidsrummet kl. 6.30-8.00 og kl. 14.00-17.00, fredag kl. 16.30. For indskolingen og udskoling foregår tilbuddet på skolen, mens mellemtrinnet om morgenen er på skolen, og om eftermiddagen på "Byggeren”. 

Du kan læse mere om de enkelte fritidstilbud her

Kristine Sejer Foged Olesen er konstitueret afdelingsleder i Afdeling D. René Boye Knudsen er fritidsleder i Afdeling D.