Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Frederiksodde Skole
Mobil menu

Afdeling C

Afdeling C modtager elever med komplekse og/eller multiple funktionsnedsættelser

Afdelingen har pr. 1. august 2023 tilknyttet 33 elever fordelt på 6 klasseteams (0.-10. klassetrin). 
Der er pt. tilknyttet 25 medarbejdere til afdelingen

Undervisningen
Der arbejdes ud fra skolens mission om at gøre eleverne så livsduelige som muligt, så de i videst mulig udstrækning bliver i stand til at håndtere udfordringer, deltage i fællesskaber og udvikle sig i mødet med omverdenen.
Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs ønsker, behov og forudsætninger, hvorfor det er de fag, der giver mening for den enkelte der undervises i. Der arbejdes i en forudsigelig og visuel struktureret hverdag med udgangspunkt i den enkelte elevs nærmeste udviklingszone. Eleverne mødes anerkendende og med positive forventninger, og vi skaber læringsmiljøer, der udvikler dels individuelt dels i sociale fællesskaber. 
Der er fokus på, at eleverne er så fysisk aktive som muligt. 
Forældresamarbejde er særligt vigtigt i forhold til elever med komplekse og/eller multiple funktionsnedsættelser, hvorfor dialog, kommunikation og samarbejdet om det enkelte barn vægtes højt.
Vi arbejder tværfagligt contra flerfagligt. Forstået sådan at vi overlapper hinandens arbejds-/fagområder. Herudover har vi på Frederiksodde Skole et terapeut team, som bidrager til hverdagen med et undervisningsrelateret ergo- og fysioterapi perspektiv.

Elever
Elevgruppen har komplekse og/eller multiple fysiske og/psykiske funktionsnedsættelser.
Eleverne er kendetegnende ved en ikke aldersvarende kognitiv og følelsesmæssig udviklingsalder. Herudover er eleverne kommunikativt udfordrede, nogle helt uden verbalt talesprog. 
Eleverne i afdeling C har behov for et skærmet miljø, tæt guidning og støtte fra det faglige personale dagen igennem. 

Vi har særligt fokus på:

  • Udvikling og vedligehold fagligt, fysisk og psykisk

  • Kommunikation/ASK

  • Livsduelighed

  • ADL

  • Sociale fællesskaber

  • Mestringsstrategier

  • Sansestimuli og sanseintegration

  • Hverdagsteknologi (struktur, hjælpemidler mm)


​​​​​​​Samarbejdspartnere
Forældresamarbejde er særdeles vigtigt i forhold til elever med komplekse og multiple funktionsnedsættelser, hvorfor dialogen mellem skole og hjem er essentiel. Herudover har Afdeling C et tæt og bredt samarbejde med interne såvel som eksterne samarbejdspartnere. Overgange og brobygning (børnehave til skole og skole til STU) har særligt fokus hos os, dette for at eleverne er trygge ved og forberedte på "næste skridt". 

Fritidstilbud:
Der tilbydes fritidsordning på skolen med både morgen- og eftermiddagsåbning. SFO er åben i tidsrummet kl. 6.30 - 8.00 og kl. 14.00-17.00, fredag kl. 16.30.
Du kan læse mere om de enkelte fritidstilbud her.


Kristine Sejer Foged Olesen er konstitueret afdelingsleder i Afdeling C. René Boye Knudsen er fritidsleder i Afdeling C.