Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Frederiksodde Skole
Mobil menu

Mission, vision og værdier

Livsduelighed

Missionen

Med begrebet Livsduelighed forstår vi personlige, sociale og faglige egenskaber og kompetencer, der i samspil bidrager til en persons evne til konstruktivt at håndtere udfordringer, fungere alene såvel som i fællesskaber og udvikle sig i mødet med omverdenen*.

3 ord er særligt valgt til at understøtte Livsduelighed, nemlig Accept, Læring og Trivsel.

Visionen

Vi vil gennem et helhedsorienteret læringssyn understøtte børn og unges livsduelighed og meningsfuldhed i eget liv, så barnet oplever sig som en del af et fællesskab. Vi tager udgangspunkt i barnets særlige forudsætninger og udviklingspotentiale.

Vi vil understøtte børn og unges trivsel, læring og accept af sig selv og andre via en specialpædagogisk indsats. Vi vil skabe rammer for, at børn og unge oplever meningsfulde overgange og sammenhænge i et 0-18 års perspektiv, der danner grobund for trivsel og udvikling. Vi samarbejder med alle aktører i barnets liv, hvor forældrene indtager en særlig rolle i det gensidige samarbejde omkring barnet.

Vi vil være et specialpædagogisk videnscenter, som er karakteriseret ved specialiserede kompetencer og viden samt tværprofessionelt samarbejde. Vi vil være stolte af vores indsats for at gøre en forskel for de børn i Fredericia, som har brug for et særligt tilrettelagt tilbud. Vi insisterer på en målrettet, innovativ og understøttende indsats i forhold til det enkelte barns behov.

Vi er et FÆLLESSKAB

Vi er én samlet organisation 0-18 år med mange fællesskaber på tværs af alder og struktur.
Vi skaber rammer for, at børn kan indgå i differentierede fællesskaber.
Vi skaber gode overgange for børnene.
Vi arbejder teambaseret og er loyale overfor beslutninger.
Vi vægter forældresamarbejdet højt, og samarbejdet tager afsæt i positive forventninger og anerkendelse.

Vi ser FORSKELLIGHED som styrke

Vi rummer og anerkender hinandens forskelligheder.
Vi understøtter og udfordrer hinanden.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn.
Vi arbejder ud fra nærmeste udviklingszone.
Vi er nysgerrige på hinandens kompetencer og viden.

Vi har et HØJT FAGLIGT NIVEAU

Vi samarbejder tværprofessionelt og kobler os på hinandens fagligheder og kompetencer – både internt og eksternt.
Vi arbejder evidensbaseret og inkluderer den nyeste forskning i vores arbejde.
Vi prioriterer kompetenceudvikling.
Vi tilstræber et miljø præget af professionalisme.
Vi tænker innovativt og ser muligheder.


*Notat fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
https://pure.sfi.dk/ws/files/671871/Notat_Livsduelighed.pdf